Linux is networking to the bone!
Daardoor kan een op een lokale pc opgestart programma op ongeacht welke pc in het netwerk getoond of uitgevoerd worden.

http://www.kalfcomputertechniek.nl/punbb/img/x-over-ssh.png

Met "ssh -X user@remote" log je in en heb je de mogelijkheid om op een remote pc een programma op te starten dat op je lokale beeldscherm getoond wordt.
Echter, dat kan alleen als de remote-pc weet danwel toestaat, op welk $DISPLAY het programma getoond dient te worden.

En daar kan het mis gaan.
Al vele jaren plaats ik diverse programma's op een met NFS gedeelde schijf, en wanneer ik een aldaar geinstalleerd programma wil gebruiken start ik een SSH sessie op.
Plotsklaps besloot "out of the blue" het, uitgeschakelde, IPv6 protocol dwars te gaan liggen...

Vreemd genoeg kreeg ik op 2 van de servers vandaag deze foutmelding "Can't open display".
Als alles al zolang naar wens werkt, zie dan maar eens uit te vinden waar je probleem moet zoeken.

Een check met :

echo $DISPLAY

zou normaal gesproken een "0" moeten opleveren, maar geeft nu geen response.

Na enig zoeken en wroeten las ik ergens iets over ssh en IPv6 : het protocol waarvan veel verwacht werd en dat jaren geleden al geimplementeerd zou zijn, maar tot op de dag van vandaag overbodig lijkt.
IPv6 levert, doordat niemand het aanbiedt alleen nog maar vertraging op waar het gaan om DNS searches.

Wat ik derhalve tot op heden gedaan heb is het IPv6 protocol op mijn machines uitschakelen, wat overigens geen transparante klus is, en ik herinner mij dat ik zo'n twee weken geleden op 1 van de servers het eens serieus heb aangepakt en het protocol uit alle configuraties heb verwijderd.

Vreemd genoeg gaf het nu pas problemen, en blijkt dat SSH protocol ook naar IPv6 adressen zoekt.
Kort en goed: IPv6 uitschakelen is prima, maar vergeet dan niet aan /etc/ssh/sshd_config toe te voegen:

AddressFamily inet

Een alternatieve methode is om in /etc/default/ssh aan de ssh daemon de optie "4"  mee te geven:

SSHD_OPTS=4